Wednesday, April 22, 2009

KISAH KOPITIAM

Hari ini saya nak berkongsi kisah betul kawan saya yang buka kopitiam di Bukit Antarabangsa.. kisah ini sengaja saya bawa kerana ada orang mempertikaikan pasal Forex ni risiko tinggi. Dalam dunia ni semua benda ada risiko dan kita tidak boleh lari dari menghadapi risiko dalam hidup.

Kawan saya ni En. Amir, beliau telah melabur RM 50,000 untuk membuka kopitiam tersebut. Apa terjadi selepas itu ? kopitiam tersebut hanya sempat beroperasi selama sebulan sahaja. Saya tanya kenapa beliau tutup kopitiam nya sedangkan di Bukit Antarabangsa ramai orang dan disana tempat tinggal orang kaya-kaya.

Kawan saya mudah saja memberi tahu, sales tak ada dan sales tidak mampu untuk menanggung kos bahan belian, belum dikira lain-lain overhead seperti sewa, gaji dan belanja utiliti. Beliau tidak mahu sakit kepala hari-hari kerana memikirkan masalah kedai, lalu bisnes beliau tutup terus. Kesimpulan kawan kita ni rugi buta begitu sahaja RM 50,000 hanya dalam masa sebulan.

Maknanya risiko tinggi . Komen saya .... ish-ish kalau duit itu dilaburkan untuk trading forex saya yakin beliau boleh kaya.....

No comments:

Post a Comment